PONCAM
INTRODUCE
そこで、エンジンに部分的な性格を与えるだけであったり、装着後のセッティングに頼ることなく、カムシャフト自体を交換するだけでTOMEIが想定したパワー・フィーリングを得ることをができるカムシャフトを目指しました。
PONCAMはエンジンに特殊で部分的な特性を与える広作用角・高リフト量のカムシャフトの性能とは異なり、あらゆるドライビングシーンにおいてチューニングカムシャフトとしての性能を発揮しつつも、滑らかな出力特性と昨今のチューニングシーンで必要とされる素早いレスポンスを提供。また、チューニングカムシャフトを装着する事で不安定なアイドル状態に陥るなどといった、ユーザーにストレスを感じさせることがないカムシャフトを実現しました。 The development target for TOMEI’s camshaft PONCAM was “The new performance in all stages”.
Without giving partial character to the engine or relying on the setting after it is put on,it enables gaining power only by changing camshaft itself.
Not like the performance of wide angle-high RPM camshafts that gives special but partial character to the engine,PONCAM gives smooth output character and quick response which is required in today’s tuning scene.
It provides the performance of tuning camshaft in every kind of driving situation,though,it won’t make you feel stressful by falling into the unstable idle.
特徴FEATURES
バルブタイミング調整済Valve timing adjusted
バルブタイミングは、ピストンの運動に対するバルブの開閉時期のことで、一般にピストンの上死点または、下死点からのクランク角度で表します。カムを交換したとき、1°単位のバルブタイミング調整によるオーバーラップやバルブ閉じタイミングの操作によって、エンジン回転の安定性や低中速トルクなど、エンジン特性は驚くほど変わります。このタイミングは、エンジン負荷や回転数に応じた適正値が存在し、一般にはエンジンチューナーの手と実走テストによりドライバーの要求に合わせています。
PONCAMは、エンジンベンチや実走行の膨大な量のテストによるトルク特性と加速データ等から、最適な作用角、バルブリフトを選定するとともに、適正なバルブタイミングを割り出してノックピン位置をあらかじめずらして製作したモデルです。ノーマルと交換すれば、適正なバルタイに合い、バルタイ調整は必要ありません。チューニングエンジンのポテンシャルとドライビングプレジャーを広く一般のものとしました。
Valve timing is opening and closing timing of intake and exhaust valve that are linking to the piston movement, and it is expressed with the crankshaft angle from TDC or BDC of the piston. When installing new camshaft, idle stability or low-mid range torque are dramatically charged by 1°degree of valve timing adjustment that controls overlap or valve closing timing. Valve timing is usually adjusted by engine-tuner who is working on with the test driver. So as PONCAM, the best duration timing and the valve lifts are decided from torque characteristic and acceleration data that is based on huge numbers of tests both on the bench actual running. Accordingly, dowel pin is shifted to the proper position at the same time.
You’ll get the best valve timing without any adjustment but just a replacement of the factory camshaft with PONCAM.
簡易取り付けEasy installation
ラッシュアジャスタータイプでの簡易取り付けはもちろんのこと、RB26等のソリッドタイプにおいても、カムベース円の寸法の超高精度を実現し、ほとんどシム調整を不要としました。 Not to mention that easy installation of lash adjuster type, also in the solid type of RB26 engine, shim adjustment was almost made unnecessary according to the super-high precision of the size of a cam base circle.
強化バルブスプリングへの交換不要No necessary to replace to the high performance valve spring
カムシャフトのプロファイル設計において、開き側の加速度を大きくし、閉じ側の加速度を小さくすることで、バルブスプリングへの負担を大幅に低減することに成功しました。カム取り付け時の純正バルブスプリングが正常であれば、バルブスプリングの交換の必要性はありません。 In the profile design of a camshaft, we succeeded in reducing the burden to a valve spring sharply by enlarging the acceleration of opening valve, while compressing the acceleration of closing valve. There is no necessity for exchange of a valve spring, if stock spring is in a usable statement at the moment of cam installation.
全領域性能The performance in all stages
PONCAMの最大の開発目標は全領域での高性能です。従来のチューニングシーンでは高回転でのパワーの追求に固執した部分もありましたが、本来のチューニングカーは低回転から高回転まで気持ちよく速くあるべきです。そこでPONCAMは、それぞれの車種においてエンジンベンチや実走行でのテストを行い、全領域での性能アップを目的とした開発を行いました。そして、全域で滑らかな出力特性と俊敏なレスポンスを兼ね備えることに成功しました。 |
The biggest development target of PONCAM was acquiring the high power in all stages. In the past, gaining power at high RPM might be too persisted though; we suggest that the real tuning car should run quickly and smoothly from low RPM to high RPM. In development of PONCAM, we have tested every each models of vehicles both or the bench and actual running for the best results. It is all based on the progress of technology when has not beer realized in the past. |
抜群の加速性能Extra ordinal acceleration performance
TOMEIでは、実車に加速度センサーを搭載し、カムの交換での加速度テストをおこなっています。
テストの結果、適切なカムプロファイルの設計と適度なオーバーラップを設けることにより、俊敏な加速レスポンスを実現しました。PONCAMの装着によりターボ車ではタービンレスポンスが向上し過給の立ち上がりが早くなり、NA車でも低回転での燃焼効率の向上により、それぞれ加速性能は大幅に良くなります。
※表は、S14(SR20DET)にPONCAM TYPE Rを装着した表です。このようにノーマルに対して大幅に加速の向上を実現します。
We use acceleration G sensor in the test to measure the performance of trial camshafts, and succeeded in giving the best profile that realized quick acceleration response.
Installation of PONCAM lets blown engine to have quicker boost response, NA engine to improve combustion efficiency in low RPM, and any car to run much quicker.
安定したアイドリングStable idle
PONCAMは適切な作用角、リフト量、オーバーラップ量と徹底した安定プロファイルの設計により、アイドリングも安定しています。アイドリングの安定によりエンジンストールやハンチングも起こりません。 PONCAM is thoroughly designed to give engine stable idle with its suitable duration timing, lift height, and the amount of over lap. Neither an engine stole nor hunching also happens by stability of an idling.
可変バルブタイミングを有効利用Making a good use of VVT
可変バルブタイミングシステムは、エンジンの回転数に合わせてコンピューターが吸気バルブの開閉タイミングを変えることで、効率のよい燃焼ができるようにしたシステムです。(日産車のNVCS等)この結果、高回転域ではハイパワーを得るいっぽうで、低・中回転域では大きなトルクと低燃費を実現しています。
TOMEI-PONCAMは、その高性能を活かすために可変バルブタイミングの動きを計算したバルブタイミングに設定され、ポン付けで可変バルタイとの相乗効果により、アイドリングの安定と低速域から高速域までの確実なパワーアップを可能にしました。
Variable Valve Timing is the electronic system that controls opening and closing timing of the valve to get a ideal combustion, such as NVCS of NISAN. Consequently, gaining high out put in high RPM and realizing big torque and long mileage per gas in low RPM at the same time. TOME PONCAM is also designed to make a good use of the high performance of the VVT, and enables to give engine the Surely power up from low RPM to high RPM to high RPM combined with the VVT system.
上の表とグラフは可変バルタイと、可変バルタイで採用されている作用角が固定されていた場合を表しています。IN126°はアイドリングの安定と高回転域の伸びを実現させるバルタイ。106°は低中回転域のトルクの盛り上がりを実現させるバルタイです。可変バルタイは、この両方の良い部分を採用した、理想的なシステムです。 Graph above showing the difference between fixed valve timing and valuable valve timing. With IN126° of valve timing, it shows more stable idle and more out put in high RPM. And with 106°, engine performs more torque at low-mid RPM. VVT takes advantages of both of the above and shows most ideal performance.
ドリフトでの必需品The Best performance for ‘drift’ driving
PONCAMの開発目標は全領域性能アップです。ドリフトでは微妙なアクセルワークによりドリフトアングルをコントロールしますが、PONCAMを装着することでさらにエンジンがアクセルに即反応しコントロール性を増大させます。また進入スピードを上げることも可能にし、さらに大きなアングルと飛距離も増大させます。 As mentioned before, the development target of PONCAM was raising performance in all stages. In ‘drift’ driving, driver controls the vehicle’s sliding angle with a delicate accelerator work, and installation of POCAM enables ‘drift’ drivers to control the vehicle much easier with its sharp response to the input. Moreover, according to its better controllability, driver can raise the entering speed at the corner that succeeded in gaining sliding angle distance at the same time.
ポン付けタービンとの相性抜群The best fit with bolt on turbo
ポン付けタービンをノーマルカムを使用して組み付けると、大きくなったタービンを充分に活かすだけの排気燃焼ガスを得られずに低中速トルクが減少傾向になってしまいます。 PONCAMは、各種タービンとのマッチングテストを数多くおこない、大きめのタービンの過給の立ち上がりを早くして、俊敏なレスポンスを得て高回転までタービンを生かすことを可能にしました。TOMEI ARMSシリーズなどの、ポン付けタービンへの変更時にはPONCAMが有効です。 |
Usually, installation of bolt on turbine without changing camshaft will result in the reducing torque at low RPM since there is not enough combustion occurred at low RPM with stock camshaft. With PONCAM, on the other hand, it will send enough Exhaust gas to rotate turbine ever from low RPM. (And keeps delving power until rev-limit.) |
PONCAM + アジャスタブルカムギアの設定 PONCAM + ADJUSTABLE CAM GEAR
PONCAMはすべて適切なバルブタイミングに設定されていますが、バルブタイミングを変えてさらに自分にあった特性にすることも可能です。従来、バルタイを調整する際は、様々な計測工具と手間をかけて行わなければなりませんでしたが、PONCAMは初期のバルタイ値がはっきりしていますので、アジャスタブルカムギアの目盛りに合わせることでバルブタイミングを簡単に変更し特性を変化させることが可能です。特性を変化させ自分に合った走りに対応させることができるのもPONCAM選択の理由となることでしょう。 |
Although PONCAM has given suitable valve timing, it is also possible to adjust the valve timing more specifically. Since PONCAM had been set at certain initial valve, adjustment of the valve timing can be done only by shifting cam gear along with the dial to the desirable direction, instead of using lots of measuring instruments and taking lots of times. This user adjustable character would be one of the biggest reasons to install PONCAM. |
取り付け位置を中心に、インテークバルブの閉時期を再調整することによって、エンジンの出力特性を変化させることができます。コースやドライバーの好みに応じて調整してください。
・クランクプーリー左回転(バルタイ進む)→低速重視
・クランクプーリー右回転(バルタイ遅れる)→高速重視
It is available to adjust the valve timing and change the engine out put characteristics by change the valve closing timing according to the initial value.
・Crank pulley left turn(Advance Valve timing)→Low end boost
・Crank pulley right turn(Delay Valve timing)→High speed gain